top of page
Search
  • Writer's pictureNea Mikkola

10 kohdan opas Instagram-brändin rakentamiseen

Yli miljardin käyttäjän Instagram on monipuolinen työkalu, jossa voi markkinointiviestinnän ja tuote-esittelyn lisäksi rakentaa yrityksen omaa brändiä. Kuluttajat hakevat kuvapalvelun kautta ajankohtaista informaatioa tuotteista ja palveluista, ja tarkistavat sen kautta onko yritys oikeasti olemassa. Novakin 10 kohdan oppaan avulla voit varmistaa, toteutuuko yritystililläsi Instagram-brändin rakentamisen keskeisimmät elementit.



Instagram-brändäys
Hio Instagram-yritystili heijastamaan brändi-imagoasi 10 kohdan oppaan avulla.


1. Ydinviesti


Mikä on ensimmäinen asia, jota haluat kuluttajien ajattelevan kun yrityksesi brändi mainitaan? Viesti voi olla slogan, arvolupaus tai lausahdus, joka kiteyttää yrityksen vahvuuden ja erottuvuustekijän. Kirjoita ydinviesti profiilisi bioon, ja tuo se esille myös julkaisuissasi.


2. Kohderyhmä

Brändääminen edellyttää kohdeyleisön tunnistamista. Kuka on viestisi ideaali vastaanottaja, ja ketä tavoittelet asiakkaaksesi? Voit hahmotella kohderyhmääsi demograafisten tekijöiden, kuten iän ja asuinpaikkakunnan perusteella, taikka psykograafisten tekijöiden, kuten kiinnostuksen kohteiden ja henkilökohtaisten arvojen perusteella. Suuntaa viestisi heille.


3. Julkaisujen sisältö


Valitse sisällöllesi 1-3 pääteemaa, jota toteutat poikkeuksetta. Yhdenmukainen ja järjestelmällinen tili antaa käyttäjille selkeän mielikuvan siitä, mistä tilistä on kysymys ja millaista sisältöä sen seuraajat voivat odottaa näkevänsä. Yritystilisi voi olla informatiivinen, viihdyttävä tai tuotevalikoimaan keskittyvä.


4. Brändivärit

Houkutteleva yritystili on visuaalisesi miellyttävä. Valitse brändillesi 3 väriä, jota toteutat profiilissa sekä julkaisuissa, ja pysy niissä. Jos käytät kuvissasi filttereitä, käytä aina samaa filtteriä. Näin profiilisi feed pysyy poikkeuksetta huoliteltuna ja kauniina.


5. Tausta

Ottaessasi kuvia, keskity kuvauskohteen lisäksi sen taustaan. Jos kuvaat tuotteita, kuvaa ne aina samantyyppisellä taustalla. Taustalla on suuri merkitys feedin kokonaisilmeessä, jonka käyttäät näkevät ensimmäiseksi vieraillessaan profiilisissasi. Kuvatessasi materiaali ota huomioon myös feedin neliönmuotoinen 1:1 kuvasuhde.


6. Fontti

Siisti ja kaunis profiili herättää luottamusta ja asiantuntevuutta. Valitse brändillesi sopiva fontti, kirjoita sen nimi itsellesi muistiin, ja käytä aina samaa fonttia julkaisuissasi.


7. Highlights

Jokaisella yrityksellä tulee olla käytössään highlightsit eli kohokohdat. Bio-tekstin alapuolella sijaitsevat pallot ovat storyjen eli tarinoiden tallennuspaikat. Highlightsit ovat erinomainen työkalu jakaa lisätietoja tarjoomastasi ja yrityksestäsi. Suunnittele jokaiselle kohokohdalle kansikuvat brändivärejäsi toteuttaen.


8. Julkaisukuvio

Ennen ensimmäistä postausta, suunnittele millaista julkaisukuviota aijot feedissäsi toteuttaa. Teetkö samalla taustalla olevia julkaisuja 3 rivissä, shakkiruutu-tyyliin vuorotellen tai kolmea vuorotellen sarakkeina. Julkaisukuvio määrittelee profiilisi yleisilmettä merkittävästi. Valitse yksi toteutustapa ja pitäydy siinä.


9. Tarinatyyli

Persoonallisuus on suurin vahvuutesi ja paras erottuvuustekijä Instagramissa. Kun löydät itsellesi sopivan tyylin tehdä Instagram storyja käytä jatkossakin tätä tyyliä. Toteuta rohkeasti brändivärejä, fonttia ja muita imagosi elementtejä. Pyydä yleisöäsi esittämään yrityksellesi kysymyksiä, järjestä alaasi liittyviä tietovisoja ja tutki mielipiteitä ”pollien” eli mielipidemittauksen avulla.


10. Emojit

Valitse yritysilmeellesi sopivat emojit, ja hyödynnä niitä bio- ja julkaisuteksteissä. Voit käyttää emojeja perinteisen ranskalaisen viivan tai pallon sijasta. Pian käyttäjät alkavat yhdistämään tietyn emojin yritykseesi. Kun emoji tulee vastaan omassa puhelimessa, muistuu samalla mieleen sinun brändisi.


Tarvitsetko tukea Instagram-brändin suunnittelussa? Ota yhteyttä Novakiin ja luodaan sinulle asiantunteva ja kaunis yritysprofiili. Laita Novak seurantaan Instagramissa @novak.oy, ja nappaa käyttöösi tehokkaat markkinointivinkit.




393 views

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page