Hakukoneoptimoinnin (SEO) tarkoituksena on nostaa verkkosivusto hakukoneiden (mm. Google, Bing, Yahoo) ensimmäiselle lehdelle, käytännössä kymmenen parhaan hakutuloksen joukkoon. Harvat käyttäjät klikkaavat vaihtoehtoisia palveluntarjoajia tätä pidemmälle. Tiukassa kilpailussa selviäminen edellyttää, että sivustosi sisältää käyttäjien hakemia termejä. Oli hakukonenäkyvyytesi orgaanista tai maksettua (Google Ads), menetät potentiaalisia tuloja, mikäli sivustosi sisältö ei vastaa kohdeyleisösi käyttämiä hakusanoja tai -lausekkeita. Siksi tuloksellinen verkkosivujen sisällön suunnittelu aloitetaan avainsanatutkimuksella.
Parhaat avainsanat tuovat asiakkaat luoksesi
Hakutermejä ovat sanat, joilla potentiaaliset asiakkaat hakevat tietoa markkinoiden tarjoomasta. Tässä ostoprosessin vaiheessa he miettivät, mitä on saatavilla, kuinka paljon ostos maksaa ja mikä on saman kohteen tilanne kilpailijalla. Kohderyhmäsi vertailee vaihtoehtoja ja valitsee mielestään parhaan. Jos sivustosi ei vastaa yleisösi tekemiä hakuja, yrityksesi ei pääse mukaan vertailuun. Jos sivustoltasi löytävät vastaavat termit kuin kaikilta kilpailijoiltasi, hukut muiden joukkoon ja mahdollisuutesi napata asiakas itsellesi heikkenee. Avainsanatutkimuksella ja sitä vastaavalla sisällöllä varmistat, että asiakkaat löytävät juuri sinun tuotteittesi sekä palveluittesi äärelle.
Avainsanatutkimuksen kulmakivet
1. Tarkastele asiakkaan näkökulmasta
Millaisia hakutermejä käyttäisit itse, kun etsit tarjoamiasi tuotteita tai palveluita? Aloita avainsanatutkimus pohtimalla millaiset sanat tai lausekkeet vastaavat oman verkkosivustosi sisältöä. Mieti, miten potentiaalinen asiakkaasi sanoittaa etsimäänsä.
2. Käytä liikennettä tuovia avainsanoja
Millä avainsanoilla käyttäjät löytävät sinun verkkosivustosi? Perehdy oman sivustosi tärkeimpiin hakutermeihin. Näin saat ymmärrystä, mitkä sanat ja lausekkeet ovat keskeisiä juuri sinun toimialallasi. Ovatko termit samoja, mitä keksit ensimmäisessä vaiheessa?
3. Tutki kilpailijoiden hakutermejä
Mitä avainsanoja kilpailijat käyttävät sivustoillaan? Ovatko ne samoja kuin sinulla, vai voisitko erottua joukosta käyttämällä muitakin termejä? Voisitko sisällyttää sivustollesi relevantteja hakulausekkeita, joita sinulta puuttuu?
4. Etsi muita alan tai teeman yleisiä hakusanoja
Mitä muita termejä alaasi voisi liittyä? Lueskele tarjoomaasi liittyviä artikkeleita, uutisia ja blogitekstejä. Löydätkö uusia hakulausekkeita, jotka eivät ole vielä käytössäsi, mutta niillä tehdään reippaasi hakuja?
5. Hyödynnä avainsanatyökaluja
Mitä avainsanatyökalut ehdottavat sinulle? Verkossa on saatavilla erilaisia avainsanatyökaluja, jotka ehdottavat sivustollesi sopivia hakutermejä. Huomaathan, että työkalut eivät välttämättä tarjoa sanoja, jotka ovat yleisesti käytössä. Nämä termit voivat toimia etunasi tai olla käytännössä merkityksettömiä.
6. Laadi taulukko kannattavimmista hakutermeistä
Kirjasitko muistiin keksimäsi ja löytämäsi termit? Käytä apunasi Excel-taulukkoa, josta voit poimia käyttöösi parhaimmat avainsanat sekä hakulausekkeet. Jos keksit alaasi sopivia sanoja, joilla on muutama sata hakua kuukaudessa, mutta ne eivät ole yleisessä käytössä kilpailijoillasi, olet onnistunut tehokkaassa avainsanatutkimuksessa. Seuraavaksi sinun tulee implementoida tutkimuksesi tulokset verkkosivujesi sisältöön.
Voinko olla avuksesi verkkosivustosi avainsanatutkimuksessa? Mikäli tarvitset toteuttajan tutkimukselle tai haluat oppia tekemään tutkimusta itse, Novak tukee sinua – Ota yhteyttä
Comments