Tarinallistaminen on pitkään jatkunut trendi, jolla sanomat tuodaan lukijoita kiehtovalla tavalla esille. Ymmärrettävästi niin, sillä ihmiset rakastavat tarinoita ja aivomme suorastaan lumoutuvat mukaansa tempaavista stooreista. Yritystarina on pintaa syvempi kerronta siitä, ketkä toimivat yrityksen takana, millaisista lähtökohdista yritys toimii, miten liiketoiminta sai alkunsa ja kuinka tähän pisteeseen on päästy. Entäpä miltä näyttää tulevaisuus? Kuten jokainen ihminen on ainutlaatuinen, myös toista täysin samanlaista yritystä ei ole olemassa. Ominaisuudet, jotka tekevät yrityksestäsi uniikin, voivat olla samoja syitä miksi asiakkaat ostavat sinun yritykseltäsi. Millaisen tarinan yrityksesi kertoo?
Näytä värisi, kerro kultakimpaleistasi
Yritystarinan ei ole tarkoitus olla kiilloteltu kuva merkityksellisistä arvoista ja kestävään kehitykseen pohjautuvasta missiosta sekä visiosta. Nämä ovat tärkeitä yritysviestinnän pohjapilareita, jotka eivät usein vielä mahdollista erottautumista muista yrityksistä. Jokaisen yrityksen tulisi edustaa hyviä moraalisia arvoja ja huolehtia ympäristönäkökulmista. Ole rohkeasti erilainen ja anna väriesi loistaa.
Aloita pohtimalla, jos yrityksesi olisi ihminen, millainen hän olisi? Mikä on hänelle tärkeää ja miten hän työskentelee? Millaisia haasteita hän on kokenut matkallaan, ja kuinka niistä on selvitty? Minkä ongelman yritys halusi alun perin liiketoiminnallaan ratkaista? Lukijat haluavat kuulla aitoja tarinoita brändien takana vaikuttavista henkilöistä. Tuo työntekijät ja sidosryhmät mukaan tarinaasi, ovathan he yrityksesi arvokkaimpia kultakimpaleita. Avoimuus ja rosoisuus kiinnostavat kuulijoita. Anna heille mahdollisuus samaistua yrityksesi.
Kiinnostavan yritystarinan check-list
Kerro yleisölle ajatusmaailmastasi, näkemyksistäsi tulevaisuudesta, mikä saa sinut innostumaan ja miksi palat halusta palata työpaikallesi joka aamu. Millaisen lupauksen annat asiakkaillesi ja mikä on mottosi? Millaisia ajatuksia ja tunteita päivittäinen työskentely herättää henkilökunnassa? Yritystarinan muodostamisessa voit hyödyntää Novakin check-listaa:
1. Historia – miksi yritys on olemassa (toiminnan syyt, vaiheet, haasteet, onnistumiset, kokemukset)?
2. Persoona – millainen yritys on? (erottuvuus, arvot, brändi, tunteet)?
3. Minäkuva – miten näemme itsemme? (ajattelumaailma, intohimo, inspiraation lähteet, elementit)?
4. Verkosto – miten muut näkevät meidät (työntekijät, sidosryhmät, asiakkaat)?
5. Liiketoiminta – mitä annettavaa yrityksellä on (asiakaslupaus, arvolupaus, motto, visio, missio)?
6. Tulevaisuus – mitä muita ongelmia yritys tulee ratkomaan (tavoitteet, kehitys, muutos, päämäärä)?
Oletko jo jakanut yritystarinasi? Kurkistetaan yhdessä pinnan alle, ja esitellään yleisölle yrityksesi persoona.
Commentaires