top of page
Search
  • Writer's pictureNea Mikkola

Lisää reaktioita sosiaalisessa mediassa

Onko tilisi seuraajien ja tykkäysten määrä pysähtynyt kokonaan? Eikö tili kasva enää samalla vauhdilla kuin aikaisemmin? Haluaisitko kannustaa käyttäjäsi vuorovaikutukseen tilisi kanssa? Novak antaa ohjeet yritystilin aktivoimiseen ja tilastokäyrien nostamiseen.

Sosiaalinen media
Vuorovaikutuksellinen ja aktivoiva sisältö kääntää tilisi tilastokäyrät positiiviseen suuntaan.

1. Brändää tili


Päivitä tilisi tiedot ajantasalle, ja tarkista että kerrot lyhyessä palvelukuvauksessa ydinosaamisestasi ja päätuotteistasi. Kategorisoi palvelusi mahdollisimman osuvaksi, ja hyödynnä kaikki tilin toiminnot kuten esimerkiksi Instagramin highlightsit eli tallennetut kohokohdat. Valitse muutama brändiväri, jolle pysyt uskollisena kaikissa julkaisuissasi. Omaa itsellesi myös tunnusemoji, jota käytät julkaisuissa ja kommententeissa.

Tutustu tarkemmin Instagram -yritystilin brändäykseen Novakin blogista.


2. Toteuta sisältökalenteria


Säännöllinen ja aktiivinen julkaisu on kaiken orgaanisen kasvun perusta. Tee itsellesi sisältökalenteri, jota toteutat poikkeuksetta joka viikko. Julkaise vähintään kolme julkaisua viikossa, tiettyinä päivinä esimerkiksi maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tiistait ja torstait voit varata storyille eli tarinoille.


3. Aikatauluta julkaisut


Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tuottaa sisältöä sosiaalisen median kanaviin päivittäin, voit aikatauluttaa julkaisut hyödyntämällä ajastusohjelmia. Ohjelmat ovat tavallisesti maksullisia, joten muistathan vertailla niiden tarjoamia etuja keskenään, ja valita itsellesi parhaimman. Jos kohdeyleisösi käyttää sosiaalista mediaa erityisesti tiettyinä kellonaikoina ja tiettyinä päivinä, aikataulutus on välttämätöntä. Näin voit myös toteuttaa useamman julkaisun samalla kerralla.


4. Hyödynnä kanavat


Jaa sisältö muissakin yrityksesi kanavissa, jotta saavutat suuremman näkyvyyden. Huomioi kuitenkin sisällön soveltuvuus kyseisiin kanaviin. Instagram -julkaisut voi jakaa kätevästi suoraan Facebookiin ja yrityksesi verkkosivujen blogitekstit toimivat myös Twitterissä.


5. Tee yhteistyötä

Vaikuttajamarkkinointi oli vuoden 2021 keskeisimpiä viestintävälineitä. Suuren yleisön omaavat yksityishenkilöt saavat paljon näkyvyyttä tuotteille ja palveluillesi. Valitse yhteistyökumppani niin, että hänen seuraajayleisönsä on pääasiassa myös yrityksesi kohderyhmää. Lisäksi yhteistyötä voi tehdä toisten yrittäjien kanssa. Tarjoatko tuotetta, mutta et kaikkia siihen liittyviä palveluita? Voitte ohjata asiakkaita toisille sitä mukaan, kuin oma tarjoomasi ei riitä täyttämään kaikkia asiakkaan tarpeita. Ole rohkeasti yhteydessä yrittäjäsiskoihin ja -veljiin.


6. Kannusta vuorovaikutukseen


Sosiaalisen median julkaisujen tärkein toiminto on kannustaa kohdeyleisöä vuorovaikutukseen. Aidot reaktiot julkaisuihin takaavat, että päivitystä näytetään useamman käyttäjän tilillä. Panosta mielenkiintoiseen ja aktivoivaan sisältöön, joka kutsuu käyttäjät vuorovaikutukseen tilisi kanssa. Sosiaalisessa mediassa usein menestyy erityisesti viihdyttävä sekä opettava sisältö. Tee leikkimielisiä kyselyjä ja kiinnostavia väittämiä esimerkiksi yrityksesi historiasta.


7. Löydä hashtagit

Kokeile käyttää erilaisia hashtageja, jotta löydät eniten liikennettä tuovat avainsanat. Mikäli kohdeyleisösi on pääasiassa kotimaassa, suosi kotimaasi kielisiä hashtageja. Suomessa suositellaan käytettäväksi avainsanoja, joita löytyy jo noin 500-5000. Jos avainsanojen keksiminen tuntuu työläältä, verkossa on saatavilla erilaisia työkaluja niiden automaattiseen generointiin. Valitse sieltä itsellesi osuvimmat.

8. Vältä valeseuraajia


”Tykkää -ja jaa” -tyyppiset kilpailut ja arvonnat voivat vaikuttaa tuovan tulosta lyhyellä aikavälillä, mutta pidemmän päälle ne ovat haitallisia yrityksesi näkyvyydelle. Seuraajat, jotka eivät ole aidosti kiinnostuineista tarjoomastasi, eivät myöskään kommentoi, tykkää tai jaa julkaisujasi kilpailun ulkopuolella. Algoritmit tulkitsevat julkaisujesi laadun olevan huonoa, ja näyttävät sitä suppeammalle yleisölle. Pyri aitoon vuorovaikutukseen seuraajiesi kanssa.


9. Tutustu algoritmeihin


Sosiaalisen median algoritmien toiminta ei valitettavasi ole julkista, eikä algoritmien jokaisesta mieltymyksestä pääse selville. Tarjolla olevaan informaatioon tulee kuitenkin ehdottomasti tutustua, jos haluaa sosiaalisen median kentässä pärjätä. Algoritmit päättävät onko tilisi sen arvoinen, että se ansaitsee tulla jaetuksi suuremmalle yleisölle. Selvitä siis mistä algoritmit tykkäävät ja ruoki niitäsen lempiherkuilla. Lue lisää Instagramin -algoritmien toiminnasta täältä.


10. Seuraa tuloksia


Sosiaalisen median kanavilla on usein raportointi ja analytiikka -osio, josta voit seurata numeerisesti miten tilisi on kehittynyt. Tilastoista näet parhaiten menestyneet julkaisut ja eniten reaktoita saaneet päivitykset. Analysoi suosituimpia ja vähemmän huomioituja julkaisuja, ja pohdi missä elementeissä onnistuit, mitä kannattaisi kokeilla uudestaan ja mitä ei tuottanut toivottuja tuloksia. Korjaa liikkeitäsi ja julkaise entistä laadukkaampaa sisältöä.


Loppuvatko ideat kesken sosiaalisen median kanssa? Novak on erikoistunut Instagramin sisällöntuotantoon. Meiltä voit tilata kokonaisvaltaisen Instagram -paketin tai Instagram -valmennuksen. Novakin yhteystietoihin pääset täältä.

51 views

Recent Posts

See All

Comentários


bottom of page