top of page
Search
  • Writer's pictureNea Mikkola

Optimoi sisältösi hakukoneystävälliseksi

Hakukoneoptimointi eli Search Engine Optimization (SEO) tarkoittaa verkkosivujesi sisällön laatimista ja rakentamista sellaiseen muotoon, että hakukoneiden (Google, Bing, Yahoo yms.) algoritmit arvottavat tekstin, kuvat ja muut sivustosi elementit laadukkaiksi ja katsovat antamiesi tietojen vastaavan sivustosi sisältöä. Hakukoneet suosivat rankingissa sivustoja, joiden sisältö on ainutlaatuista, säännöllisesti päivittyvää sekä käyttäjien hakusanoja vastaavaa. Hakukoneoptimoinnin tavoite on saavuttaaa orgaanista näkyvyyttä sijoittumalla hakukoneiden tulosten kymmenen parhaan hakutuloksen joukkoon eli ensimmäiselle sivulle.


Search Engine Optimization
"Työ tapahtuu ajattelemalla. Mikä on valmiiksi ajateltu, se on helposti tehty." – W. A.

Tunnista sisältöäsi parhaiten vastaavat avainsanat


Hakukoneet muuttavat algoritmiensa toimintaa jatkuvasti ja kriteereitä rankingille löytyy toistasataa. Tusinalla nyrkkisääntöjä pystytään kuitenkin jo kilpailemaan sijoituksista ja parantamaan hakukonenäkyvyyttä. Ymmärrys hakukoneiden toiminnasta ja niiden suosimista sisällöistä antavat mahdollisuuden sijoittua korkeammalle hakukoneen tuloksissa. Verkkosivustojen sisältöä laadittaessa tulee pitää mielessä, mitkä ovat potentiaalisten asiakkaitten eli kohderyhmän yleisimmät hakusanat, niin kutsunut avainsanat, ei-niin-yleiset hakusanat sekä niitä vastaavat synonyymit. Tavallisimmat avainsanat löytyvät todennäköisesti myös kilpailijoiden verkkosivuilta, jolloin vaarana on hukkua muiden tarjoajien joukkoon.


Tunnistamalla mahdollisimman tarkasti kohderyhmäsi käyttämät hakutermit, voit personoida sivustoasi, nostaa sijoitustasi hakukoneiden rankingissa ja tulla paremmin löydetyksi. Kun kohderyhmä tavoittaa sivuston, he löytävät tiensä palvelujen, tuotteiden tai muun tarjoaman informaation luokse ja myynti kasvaa. Jos verkkosivuilta ei löydy kuluttajien tai yritysten käyttämiä hakutermejä, sivusto saattaa jäädä huomaamatta ja hukkua muiden hakutulosten joukkoon. Näin menetetään potentiaaliset asiakkaat, jotka puolestaan löytävät kilpailijan tarjoaman pariin. Yleisimpien termien tunnistaminen on hakukoneoptimoinnin lähtökohta, ja sen jälkeen on löydettävä poikkeuksellisempia, yksilöidympiä hakusanoja ja tätä kautta napata liikennettä omalle sivustolle. On hyvä huomata, että teoriassa tarjoamaa vastaavia avainsanoja voi olla yhtä paljon ku hakusanojen syöttäjiä. Seuraavin askelin pääsee jo hyvään alkuun:


  1. Tunnista yleisimmät ja yksilöllisemmät avainsanat sekä niiden synonyymit

  2. Laadi lista löytämistäsi avainsanoista, laajenna ja päivitä sitä

  3. Kirjoita verkkosivusi sisältö käyttäen listan avainsanoja

  4. Keskity hakutermeihin, jotka vastaavat parhaiten tarjontaasi


Yhdistä avainsanat ja tekninen optimointi


Suurin osa käyttäjistä siirtyy vain niille sivustoille, jotka ovat hakukoneen antamissa tuloksissa ensimmäisellä sivulla. Todennäköisyyttä nousta hakukoneiden ensimmäiselle sivulle ja tulla klikatuksi kasvatetaan optimoimalla sivuston tekniset elementit, kuten kuvien koko sekä sivuston latausnopeus. Kirjoittamalla houkuttelevan metatagin voit herättää kohdeyleisön mielenkiinnon valitsemalla juuri sinun verkkosivusi. Metatag toimii tiivistyksenä siitä, mitä sivusto oikein sisältää, mitä käyttäjä voi odottaa löytävänsä. Hakukoneiden kuvahakua varten on hyvä kertoa yhdellä lauseella, mitä kuvassa tapahtuu. Tämä lisää sivuston SEO-pisteitä sekä antaa sivustolle mahdollisuuden tulla löydetyksi myös kuvahaun kautta. Aloita kasvattamaan todennäköisyyksiäsi tulla löydetyksi valitsemalla 4-5 sanaa, jotka kuvaavat juuri sinun toimintaasi ja käytä niitä sivustosi teksteissä, URL-osoitteissa, kuvissa, kuvateksteissä, metatageissä ja tiedostejen nimissä.


Voit kertoa algoritmeille, että sivujen rakenne on kunnossa valitsemalla verkkosivu-alustasta oikeat pää- ja alaotsikot sekä varsinaisen kappaletekstin. Tarkista, että sivuston navigointi toimii loogisesti ja linkit ohjaavat käyttäjän sinne minne on tarkoituskin. Muista linkittää kotisivujesi sisällä oleva informaatio toisiinsa ja tarkista linkkien toimivuus. Näin jakamasi tieto ei mene ohitse vierailijaltasi, ja lisäksi hän viihtyy valikoimasi parissa pidempään. Käyttäjäkokemuksen rikastuttamiseksi ja lähteiden luotetavuuden osoittamiseksi on suositeltavaa lisätä sisältöön myös asianmukaisia ulkoisia linkkejä. Parhaimmassa tapauksessa käyttäjät jakavat verkkosivuasi tai blogitekstejäsi omassa sosiaalisessa mediassaan ja muut sivustot käyttävät artikkeleitasi asiantuntevana lähteenä. Jokaisen tekstipäivityksen jälkeen, varmista että sivustosi toimii saumattomasti myös mobiililaitteissa.


Sisällytä yrityksesi nimi sekä tärkeimmät avainsanasi näihin:

  1. Sivuston otsikko

  2. Sivuston osoite

  3. Metatagit

  4. Kuvatekstit, tiedostojen nimet

  5. Kappaletekstit

  6. Linkkien ankkurisanat


Koska oman verkkosivuston SEO-tulokset näkyvät vasta pitkällä aikavälillä, on hakukoneystävällisen sisällön rakentaminen kannattavaa aloittaa jo tänään. Oiva tapa seurata verkkosivujesi liikennettä on aktivoida tueksesi Google Analytics - analytiikkatyökalu.


49 views

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page