Onko Facebook-tililläsi tuhansia seuraajia, mutta muutamia satunnaisia reaktioita? Vai onko yritykselläsi parinsadan käyttäjän yleisö Instagramissa ja postauksia kommentoidaan sitäkin enemmän? Some-tilien menestyksen mittarina on perinteisesti toiminut tykkääjien tai seuraajien lukumäärä. Vaikkakin seuraajat-mittari toimii edelleen yhtenä arvioinnin välineenä, kannattaa tiliä analysoida lisäksi engagement raten avulla, joka keskittyy julkaisujen laatuun sekä kiinnostavuuteen.
Mitä tarkoittaa sitoutumisaste?
Engagement rate (ER) tunnetaan suomeksi nimellä sitoutumisaste. Sitoutumisaste kertoo kuinka paljon tililläsi on niin sanotusti oikeita seuraajia ja kuinka hyvin olet onnistunut tarjoamaan kohdeyleisöäsi kiinnostavaa sisältöä. Seuraajille relevantit julkaisut kannustavat heitä vuorovaikutukseen yrityksen sekä brändin kanssa, ja synnyttävät aktiivisesti aitoja reaktioita. Sosiaalisessa mediassa vuorovaikutus tapahtuu tyypillisesti kommenttien, jakojen, tallentamisen, tykkäämisten ja videoiden katselun muodossa. Jokaisella some-kanavalla on toimintoja, jotka mahdollistavat vuorovaikutuksen yritysten jakaman sisällön kanssa. Alustasta tai sovelluksesta riippumatta, engagement rate voidaan laskea niille kaikille.
Näin lasken some-kanavani engagement raten
Sitoutumisaste lasketaan summamaalla tilille annettujen reaktioiden määrä yhteen ja jakamalla tämä luku seuraajien lukumäärällä. Prosenttiluvun saamiseksi luku kerrotaan lopuksi sadalla. Jos Facebook-tililläsi on esimerkiksi 10 000 seuraajaa, julkaisusi saaneet 600 tykkäystä, 400 kommenttia ja 30 jakoa, engagement ratesi olisi (600 + 400 + 30)/10 000 * 100 = 10,3 %. Sitoutumisasteen selvittämiseksi sinun ei tarvitse laskea näitä lukuja tilisi perustamisesta alkaen, vaan voit seurata niitä esimerkiksi viimeisen 7 päivän tai viimeisen kuukauden ajalta.
Lisäksi voit laskea julkaisutyyppikohtaisia tunnuslukuja, saman kanavan sisällä. Haluat ehkä selvittää mikä on Instagramissa julkaistujen videoiden sitoutumisaste ja verrata sitä Instagramissa julkaisemiesi kuvien sitoutumisasteeseen. Lasketaan videoiden reaktioiden yhteismäärät yhteen ja jaetaan se tilin seuraajien kokonaismäärällä, lopuksi kerrotaan sadalla. Sen jälkeen lasketaan kuvapostausten reaktioiden määrä yhteen ja jaetaan luku seuraajien määrällä, lopuksi jälleen kerrotaan sadalla. Vertailemalla prosenttilukuja, voit arvioida kumman tyyppiset julkaisut ovat vedonneet paremmin kohdeyleisöösi.
Millainen on hyvä engagement rate?
Mitä korkeampi on sisältösi engagement rate, sitä laadukkaampia ja kohderyhmällesi relevantimpia julkaisuja olet onnistunut tuottamaan. Jos sinulla on matala sitoutumisaste, olet mahdollisesti saanut seuraajasi jostakin muusta syystä, kuin hyvästä sisällöstä. Ehkä yritykselläsi on niin vahva brändi, että kuluttajat ovat liittyneet tilisi seuraajiksi tämän vuoksi.
”Hyvän” sitoutumisasteen määritelmä, riippuu siitä mitä kanavaa tarkastellaan. Instagramissa hyvä engagement rate sijoittuu 1-5 % tienoille, Twitterissä vastava taso sijoitetaan 0.02-0.09 % välille. TikTokin vaikuttajien sitoutumisaste lähentelee jopa 18 prosenttia. Verkosta löytyvät digitalisaatioraportit tarjoavat lisätietoa sovelluskohtaisista keskimääräisistä sitoutumisasteista. Voit myös vierailla kilpailijoittesi tileillä, laskea heidän engagement raten viimeisen viikon ajalta tai yhdestä julkaisusta, ja verrata lukua omaasi.
Tarvitsetko konsultointiapua some-kanaviesi tehokkaaseen käyttöönottoon? Haluatko ulkoistaa tilien päivittämisen ja ylläpidon? Ota yhteyttä, niin keskustellaan miten Novak voi toimia tukenasi.
Comments