top of page
Search
  • Writer's pictureNea Mikkola

Suunnittele tuloksellinen markkinointikampanja

Markkinointikampanjan kasaaminen voi tuntua työltäältä ja aikaavievältä projektilta. Mistä aloittaa ja mitä ottaa huomioon? Miten pääsen konkreettisiin tuloksiin? Tuloksellinen markkinointikampanja aloitetaan palastelemalla koko kampanja osiin, ennen kuin siihen on sijoitettu yhtään euroa. Asetetaan kampanjan raamit, suunnitellaan sisällöt ja toteutetaan kampanja vaihe vaiheelta, laadittuja aikatauluja noudattaen.


Markkinointikampanja
Konkreettinen ja palasteltu suunnitelma tehostaa työskentelyä ja jättää tilaa uuden luomiselle.

1. Valitse tavoitteet


Mitä kampanjasi pyrkii saavuttamaan? Haluatko kuukaudessa 100 uutta asiakasta tai kasvattaa henkilökohtaisia vuosituottojasi 25 prosentilla? Kampanjan tavoitteet voivat keskittyä myynnin, asiakastyytyväisyyden tai tuottojen lisäämiseen. Tavoitteiden realistisuutta arvioitaessa voit hyödyntää johtajalegenda Peter Druckerin (1954) SMART-kriteereitä. Tavoitteiden tulisi olla konkreettisia (spesific), mitattavissa olevia (measurable), saavutettavissa olevia (attainable), olennaisia pitkällä tähtäimellä arvioiden (relevant) sekä ajallisesti motivoivia (time-based).


2. Budjetoi kampanja


Kuinka paljon kampanja tarvitsee budjettia? Arvioi kuinka paljon sinulla on käytettävissä tähän hetkeen vuosittaisesta markkinointibudjetistasi. Missä vaiheessa vuotta kuljet, ja miten paljon olet jo budjetista käyttänyt? Mitä muita markkinointikuluja sinulla on juuri nyt, ja mitä säästetään loppuvuoteen? Tee arvio tarvitsemastasi kampanjabudjetista ja pysy hintakattojen alapuolella. Käytettävissä oleva markkinointibudjetti antaa käsityksen millaisella strategialla voit lähteä toteuttamaan tavoitteitasi, ja kuinka paljon sisältömateriaalia budjetilla voidaan luoda.



3. Tunnista kohdeyleisö


Ketä tavoittelet kampanjalla? Ketkä ovat ideaaliasiakkaasi ja mikä motivoi heitä? Mitä kanavia kohdeyleisösi käyttävät ja millainen sisältö puhuttelee heitä? Voit määritellä kohderyhmääsi esimerkiksi iän, asuinpaikan, vapaa-ajanvieton ja arvojen perusteella. Järjestä kyselyjä ja mielipidemittauksia, joissa saat tietoa kohderyhmäsi mieltymyksistä suoraan potentiaaliselta asiakkalta itseltään. Ymmärtämällä kohdeyleisösi elämäntyyliä, motivaatiotekijöitä sekä kiinnostuksen kohteita pystyt kaappaamaan kampanjallasi juuri heidän huomionsa.



4. Suunnittele viesti


Pidä ideaaliasiakas mielessäsi kirjoittaessasi kampanjan sisältöä. Mitä lisäarvoa markkinoimasi tuote, palvelu tai kokemus luo viestin vastaanottajalle? Minkä asiakkaan ongelman ratkaiset tarjoomallasi? Mikä tekee kampanjastasi houkuttelevan ja innostavan? Viestin tulee sisältää Call to Action -kehotus, jossa ohjaat asiakkaan toivomasi toiminnan äärelle.



5. Toteuta kampanjastrategia


Tiedät mihin tavoitteeseen pyrit, kuinka paljon voit tukea tavoitteen saavuttamista rahallisesti, kenelle puhut ja mitä haluat heille sanoa. Nyt on aika toteuttaa kampanja valitsemissasi markkinointikanavissa. Kanavat valitaan sen mukaan, missä kohdeyleisösi aktiivisimmin liikkuu. Voit toteuttaa kampanjan sosiaalisessa mediassa, kuten Instagramissa ja Facebookissa, tai esimerkiksi sähköpostimarkkinointina ja uutiskirjeenä. Kanavasi saattaa olla myös printtimainonta lehdessä tai PR-mainontaa tapahtumassa. Tärkeintä on, että kampanjoit kanavassa, mitä tavoittelemasi yleisö aktiivisesti käyttää.

6. Mittaa ja analysoi tuloksia


Kampanjan onnistumista arvioidaan etukäteen asetettujen tavoitteiden kautta. Saimmeko 100 uutta asiakasta kampanjan aikana? Menimmekö yli tästä vai jäikö tulos vajaaksi? Miksi? Ymmärtämällä kampanjan vaikutuksia ja analysoimalla onnistuneita elementtejä, saamme paremman käsityksen siitä millainen myynti on taloudellisesti kannattavaa. Tulosten analysointi antaa ohjeet siihen, miten lähetä toteuttamaan seuraavaa, entistä tuloksellisempaa kampanjaa.


Tarvitsetko tukea markkinointikampanjan strategisessa suunnittelussa ja käytännön toteutuksessa? Novak tukee sinua matkallasi kohti tuloksellisempaa myyntiä. Tutustu Novakin palveluihin täältä ja ota yhteyttä.

68 views

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page