top of page
Search
  • Writer's pictureNea Mikkola

Tavoitteellinen sisältömarkkinointi parantaa tuloksia


Asiakkaat, yhteistyökumppanit, alihankkijat, sijoittajat sekä muut yrityksesi sidosryhmät odottavat sinulta jatkuvasti säännöllisesti julkaistua, arvokasta ja merkityksellistä sisältöä. Kohdeyleisöäsi saattavat kiinnostaa upeat kuvat uutuustuotteistasi tai asiantuntevat artikkelit toimialasi muutoksista. Tarvitaan kiehtovia julkaisuja, jotta saadaan enemmän kävijöitä verkkoon ja enemmän seuraajia sosiaalisessa mediassa. Mitä näillä kävijöillä ja seuraajilla sitten tehdään?


Tuloksellinen sisältömarkkinointi
Seuraa sisältöstrategian vaikuttavuutta numeerisilla mittareilla.

Tavoitteet lukumääriksi


Instagram-tiliä avattaessa monen yrittäjän mielessä on seuraajien lukumäärä X, jonka täytyy ylittää ensimmäisen vuoden aikana. Laaja yleisö luonnollisesti tuo parempaa näkyvyyttä, mutta voisiko lukumäärästä X saada irti vielä enemmän? Tavoitteellinen sisältömarkkinointi alkaa yrityksen nykytilanteen ja tulevaisuuden tavoitteiden kartoituksella. Mihin olemme menossa ja voimmeko saavuttaa maalimme tämän hetkisillä toimenpiteillämme? Mitä voisimme tehdä vielä paremmin? Mihin meidän tulisi keskittyä enemmän?


Sisältömarkkinointi on sarja toistuvia toimenpiteitä, joiden vaikutusta mitataan etukäteen asetetuin mittarein. Sisältömarkkinointisarjan suunnittelu eli sisältöstrategia aloitetaan sen lopusta, maalista joka halutaan tavoittaa. Missä haluamme olla kolmen kuukauden päästä? Entäpä vuoden loppuun mennessä? Valitaan tavoitteet, mittarit sekä mittaamisen aikaväli. Tyypillisiä liiketoiminnan tavoitteita ja niille sopivia mittareita ovat esimerkiksi:


TAVOITE - MITTARI


1. Liikevaihdon kasvattaminen – Myynnin/ostojen määrä, liidit

2. Asiakkaiden sitouttaminen – Verkkoliikenne, seuraajat, tykkäykset, jaot

3. Konversioiden lisääminen – Konversioprosentti, ostoskorin hylkäysprosentti

4. Brändin kehittäminen – Tuotearvostelut, palaavat asiakkaat, maininnat

5. Markkina-aseman vahvistaminen – Uudet yhteistyökumppanit, mediakontaktit



Tuottavuuden lisääminen sisällöllä


Matkalla tehdyt havainnot kerätään talteen ja niiden pohjalta tehdään korjauksia seuraavalle sarjalle. Tutkitaan millainen sisältö sai erityisesti huomiota ja nosti mittareita toivottuun suuntaan. Keskitytään tavoitteita tukeneisiin toimenpiteisiin ja tehdään uusia liikkeitä. Tavoitteiden asettaminen ja mittareiden valinta tehostaa toimenpiteiden vaikutusten seurantaa ja mahdollistaa sudenkuoppien väistämisen ja resurssien tehokkaamman kohdistamisen.


Tavoitteet muutetaan tuloksiksi valitsemalla maalia tukeva sisältöstrategia. Sisällön on tuettava haluttua lopputulosta ja palveltava asiakkaita heidän toivomallaan tavalla. Strategiaa muotoiltaessa vastataan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mikä on tavoitteeni? Mitä pyrin saavuttamaan?

2. Kenelle sisältö on suunnattu? Kuka on asiakkaani?

3. Mikä on viestini? Mitä kohdeyleisöni toivoo näkevänsä?

4. Miten julkaisuni tukee ostoprosessia? Mihin vaiheeseen se sopii?

5. Millaista brändikuvaa haluan välittää? Mikä on tyylini?

6. Mitä arvoa tuotan kohderyhmälleni?


Sisältösuunnitelman avulla tiedät mitä tehdä, missä vaiheessa, kuinka mitata onnistumistasi ja miten kehittää tavoitteellista sisältömarkkinointiasi edelleen. Seuraajien lukumäärä itsessään ei vielä kerro teetkö oikeita asioita oikeaan aikaan. Sisältösi laatua voit arvioida engagement raten avulla, tunnistaa aidosti menestyneimmät julkaisusi ja palvella asiakkaitasi yhä paremmin.


Mikäli tarvitse tukea sisältöstrategian suunnitteluun ja toteuttamiseen, Novak Oy avustaa sinua.

174 views

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page