top of page
Search
  • Writer's pictureNea Mikkola

Täydellisen Instagram-julkaisun suunnittelumalli

Millaisella julkaisulla saat reaktiota? Tykkäyksiä ja kommentteja sekä uusia seuraajia, jotka tilaavat tuotteen verkkokaupasta tai varaavat paikan ajanvarauskalenterista? Miten osata tuottaa täydellisiä Instagram-julkaisuja päivästä toiseen? Täydellisyyttä sosiaalisessa mediassa näkee vain upeissa luontokuvissa, Instagram-julkaisujen toteuttaminen sen sijaan saa vauhtia loppuun mietityllä strategialla ja täydellisyyttä hipovalla suunnittelumallilla, joka vie asiakasta kohti ostopäätöstä.



Instagram-julkasu
Kun palaset ovat valmiiksi paikoillaan, toteutus on nopeaa.


Käytä samaa suunnittelupohjaa


Instagramin algoritmit odottavat käyttäjiltään säännöllistä julkaisua sekä mielenkiintoista sisältöä. Kun syötät algoritmeille edellä mainittuja, algoritmit palkitsevat näyttämällä käyttäjän sisältöä useammille muille käyttäjille. Entäpä

sitten kiinnostava sisältö? Ennen sisältöideoiden pohdintaa, on suositeltavaa rakentaa itselleen suunnittelupohja. Vaikka pää löisi tyhjää, julkaisua voi alkaa työstämään mallia hyödyntäen.


Instagram-julkaisun mallista tulee löytyä seuraavat elementit:


  1. Paikkamerkintä - Yrityksen lokaatio tai muu sen hetkinen/relevantti sijainti.

  2. Kuva - Kohdeyleisö kiinnostava, visuaalisesti silmää miellyttävä kuva.

  3. Teksti - Aloita teksti tärkeimmällä sanalla, esimerkiksi "uutuus", "alennusmyynti" tai "tulossa". Käytä napakkaa ja tiivistä kieltä.

  4. Luettele ominaisuudet - Hyödynnä nimikkoemojiasi ranskalaisten viivojen tapaan, ja kerro tuotteen/palvelun hyödyt ja lisäarvo.

  5. Herätä keskustelua - Esitä kysymys, ja ohjaa kohdeyleisö vastaamaan kommentilla.

  6. Call to Action - Kerro tekstin lopussa miten yleisön tulisi suunnata huomionsa seuraavaksi, esimerkiksi "Tilaa tuote tänään -20% alennuksella" tai "Seuraa meitä myös Facebookissa".

  7. Hashtagit - Julkaisuun olennaisesti liittyvät avainsanat, noin 10-30 kappaletta, maun mukaan joko peräkkäin tai allekkain.

  8. Tägää yhteistyökumppanit - Jos julkaisuusi liittyy jokin toinen taho, tägää heidätkin julkaisuun.

  9. Rinnakkaisjulkaisu - Toinen käyttäjä hyväksyy kutsusi, ja julkaisu näkyy myös hänen käyttäjätilin feedissä. Sovi tästä etukäteen toisen tilin käyttäjän kanssa.

  10. Kiitä ja muista - Toivota julkaisujen loppuun mukavaa mitätahansa-päivää tai kiitä ihania seuraajiasi yhteisestä matkasta.

  11. Oikeakielisyys - Tarkista, että julkaisuissa ei ole kirjoitusvirheitä missään osiossa, ja huomioi oikeaoppinen tapa käyttää välimerkkejä ja kirjoittaa suomen kieltä.



Instagram-ideapankki nopeuttaa työskentelyä


Kun Instagram-julkaisuilla on malli ja pohja, niiden päälle voidaan rakentaa julkaisun konkreettinen sisältö. Sisältöjen suunnittelua voi tehostaa rakentamalla oma ideapankki. Ideapankki on sivun tai muutaman sivun mittainen ranskalaisin viivoin koostettu teksti, jossa on erilaisia yritystoimintaan liittyviä aiheita. Mitä lähempänä ollaan yrityksen ydintoimintoja, jotka lisäävät liikevaihtoa, aina parempi. Toisinaan julkaisut voivat liittyä laajemmin koko toimialaan. Esimerkiksi urheilutuotteita myyvä yritys, voi julkaista myös muutakin terveyteen ja hyvivointiin liittyvää teemaa, kuten vaikkapa smoothie-reseptin. Liian kauaksi omasta liiketoiminnasta ei kannatta eksyä, mutta tilin sisällön tai aiheiden laajuuden valitsee yrittäjä itse. Johdonmukaisuus, säännöllisyys ja organisoitu hallinta pitää tilin yhtenäisyyttä kasassa.



Aloita ideapankin rakentaminen pohtimalla:

  1. Mitä kaikkea liiketoimintaan kuuluu?

  2. Mitä yleisöni voisi haluta tietää tai mistä informaatiosta he voisivat hyötyä?

  3. Millaisia kivoja juttuja muut ovat tehneet?

  4. Löytyykö ideoistani kategoroita ryhmiteltäväksi ja jatkojalostettavaksi?

  5. Mitä muita tuotteita tai palveluita liittyy läheisesti omaan liiketoimintaan?


Listaa ajatukset paperille ja poimi tarvittaessa tukiajatuksia ja lisäideoita. Täytä ideapankkia aina kun keksit jotakin uutta tai näet sosiaalisessa mediassa jotakin sellaista, josta voisit luoda oman versiosi. Tutustu lisäksi Novakin vinkkeihin Instagram-brändin rakentamisesta.


Novak avustaa Instagram-yritystilin käyttöönotossa, suunnittelussa ja hallinnassa. Blogikirjoitukset tarjoavat runsaasti nopeasti luettavaa, jäsenneltyä tietoa markkinoinnista, josta jokainen yrittäjä voi poimia talteen itselleen soveltuvimmat neuvot. Ota yhteyttä, ja keskustellaan Novakin mahdollisuuksista tukea teitä omalla matkallanne.



1,289 views

Recent Posts

See All

コメント


bottom of page