Yritykset kilpailevat verkkosivujensa sijoituksista hakukoneiden tuloksissa ja toivovat liikenteen löytävän tiensä juuri heille. Ensimmäiselle sivulle nousseet saavat eniten kävijöitä ja vahvistavat edelleen asemaansa Googlen, Bingin, Windows Liven, Yahoon ja Netscapen kaltaisten hakukoneiden ranking-listoilla. Osuvuus hakusanoja syöttäessä lisää yrityksen näkyvyyttä orgaanisesti eli toisin sanoen ilmaiseksi. Etusivulle nouseminen edellyttää tuoreen ja arvokkaan tekstisisällön säännöllistä tuottamista, joka puolestaan vaatii kirjoittajalta huolellista taustatutkimusta, ymmärrystä hakukoneiden toiminnasta sekä omaperäistä kirjoitustaitoa. Kilpailuedun saavuttamiseksi raikkaita ideoita ja uutta inspiraatiota on suositeltavaa hakea myös oman talon ulkopuolelta, ulkoisilta sisällöntuottajilta.
Asiantunteva sisällöntuottaja perehtyy organisaation toimintaan ja toimialaan
Sisällöntuottajan tehtäviin kuuluvat varsinaisen tekstisisällön tuottamisen lisäksi tutustuminen yrityksen visioon, arvoihin, toimialaan, kilpailijoihin, kohdeyleisöön sekä tulevaisuuden näkymiin. Tavoitteena on viestiä sanomista ja mielikuvista lukijoita kiehtovalla tavalla, mikä ohjaa asiakasta lähemmäs kohti ostopäätöstä, syventää suhdetta yritykseen sekä vahvistaa organisaation asemaa alan suunnannäyttäjänä. Valtavan datatulvan puskiessa asiantunteva sisällöntuottaja käsittelee tiedon ja jakaa sen ymmärrettävässä, kansantajuisessa muodossa haastavienkin aiheiden kohdalla. Hakukoneiden toiminnan tunteminen ja niiden vaatimuksiin vastaaminen ovat myös osaavan sisällöntuottajan ominaisuuksia. Tunnistetaan asianmukaiset teemat, laaditaan strategia ja ymmärretään minkä suuntaisia ajatuksia kohderyhmässä on tarkoitus herättää.
Sisällön aiheet valitaan nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnonkohteiden mukaan, samalla yrityksen imagoa ja persoonaa välittäen. Sisältöstrategia kertoo mitä julkaistaan ja koska, sekä millaisia hyötyjä strategialla halutaan saavuttaa. Strategia kehittää brändiä haluttuun suuntaan, parantaa tunnettuutta ja minimoi markkinointiin käytettyjä kustannuksia. Sisällöntuotannon ja strategian päätavoite on kasvattaa liiketoimintaa sekä lisätä myyntiä. Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja kirjoittaa kiinnostavat otsikot sekä houkuttelevan tekstin hakukonenäkyvyys kirkkaana mielessä. Strategisella suunnittelulla ja pitkäjänteisellä, ammattitaitoisella työllä saavutetaan sisällöntuotannolla tavoitellut liiketoiminnalliset tulokset.
Viestintää kehittämällä kilpailu tehostuu ja brändimielikuva raikastuu
Samalla toimialalla kilpailevien yritysten verkkosivut voivat olla keskenään toistensa kopioita tai vielä pahemmassa tapauksessa puolitiehen jääneitä. Kilpailussa mukana pysymiseksi on saavutettava taso, jolla muut saman toimialan organisaatiot liikkuvat. Tämä ei ole päämäärä, vaan minimivaatimus. Varsinaisen kilpailuedun saavuttamiseksi sekä arvostetun brändin luomiseksi tulee porskuttaa pidemmälle ja tarjota kohdeyleisölle kilpailijoita ainutlaatuisempi, parempaa lisäarvoa tuottava sivusto. Sisällön tulisi kattaa varsinaisen tarjooman lisäksi aitoja asiakaskokemuksia, lukijalle ajankohtaisia artikkeleita ja uutisia, mukaansa tempaavia asiantuntijahaastatteluita, tarinoita yrityksen identiteetistä, henkilökunnasta ja kumppanuuksista, tulevaisuuden tavoitteista sekä yhteiskunnallisesti merkityksellisistä aiheista. Verkkosivuston sisällön voidaan katsoa olevan hyvällä mallilla, kun kohdeyleisö vastaa vaivatta kysymyksiin: miksi ostan uudestaan tämän yrityksen tuotteita tai haluan käyttää tätä palvelua, miksi sivusto toimii ensimmäisenä tiedonhakulähteenäni kyseisessä aihepiirissä? Ainutlaatuiset, perusteellisen tutkimuksen takana olevat tekstit ovat aikaa vieviä ja joskus ideat yksinkertaisesti tuntuvat loppuneen – ulkoinen sisällöntuottaja toimii yrityksen tukena uusia tuulia puhaltamalla ja pitämällä yrityksen verkkonäkyvyyden aktiivisena.
Comments